Parę dni temu, jeden z moich graczy grających w kampanię Dark Heresy opartą na mechanice SWEPl napisał mi coś takiego:

A tak apropos Qendi, odnośnie tego co mówiłeś na temat mojej postaci potrzebującej Wiedza: Gwardia i takie tam to nie trzeba tego wykupywać. W podręczniku SWPELa jest napisane, że tego typu wiedzę testuje się poprzez test wiedzy ogólnej (spryt) z ewentualnym modyfikatorem +2 jeżeli powinienem się na tym lepiej znać lub -2 jeżeli jest mi to obce

Moja odpowiedź, że w WH40k nie ma Wiedzy ogólnej ze względu na specyfikę konwersji(którą nota bene postaram się niedługo wrzucić. Muszę ją tylko trochę doszlifować jeszcze) okazała się być niewystarczająca. Dlatego też, jako że długo nie pisałem pozwolę sobie na szerszy komentarz na temat mechaniki Wiedzy Ogólnej, jak i wiedzy w ogólew uniwersum Warhammera 40k.

Na początek, żeby nie było wątpliwości o czym piszę pozwolę sobie zacytować fragment podręcznika podstawowego do Savage Worlds wyjaśniający czym jest Wiedza Ogólna

Nie chcemy, by postać posiadała dziesiątki rzadko używanych umiejętności Wiedzy – zamiast nich wymyśliliśmy zatem „Wiedzę ogólną”. Twój bohater zna przecież dzieje swojej ojczyzny, podstawy grzeczności, okoliczne drogi i wie kto jest najważniejszym władcą w regionie. To właśnie jest „Wiedza ogólna”, testowana rzucając na Spryt postaci.

Jeśli historia postaci sugeruje, że powinna znać się lepiej na jakimś temacie, dodaj do rzutu +2. Analogicznie jeśli dana dziedzina jest jej obca, odejmij -2. W pozostałych przypadkach nie ma żadnych modyfikatorów.

Savage Worlds Edycja Polska str.15

No i wydawałoby się, że wszystko jasne. Gwardzista wie o Gwardii Imperialnej, Arbitrator o arbitratorach i podstawach prawa i tak dalej. Otóż NIE. Powtarzałem to już dziesiątki jeśli nie setki razy podczas tłumaczenia ludziom różnych aspektów WH40k i powtórzę po raz kolejny ( i miejmy nadzieję ostatni) – w uniwersum Warhammera 40 000 KAŻDA wiedza to wiedza specjalistyczna. Nie na darmo jedne z mott uniwersum to Igonrancja jest Błogosławieństwem oraz Myśl powoduje Herezję.

WH40k to bardzo specyficzne SF. Mamy tu bowiem bardzo daleką przyszłość (ponad 40ooo lat A.D.) w której szczyt rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego ludzkości już dawno przeminął. Gdy mówię dawno mam na myśli jakieś 20 000 lat, bo ok M20, razem z narodzinami Slanesha i upadkiem Eldarów zakończył się Mroczny Wiek Technologii (zabawna nazwa okresu w którym technologia osiągnęła swoje szczyty prawda?). Jakby tego było mało podczas kolejnych wieków ludzkość nie tylko popadła w barbarzyństwo i utraciła jakieś 90% wiedzy ale jeszcze musiała nauczyć się zmagać z chaosem i Immaterium. Sprawę odrobinę uratowało pojawienie się Imperatora oraz Kult Maszyny na Marsie (o czym zaraz). W rezultacie to czym ludzkość dysponuje obecnie (dla przypomnienia M41) to głównie a) resztki b) wykopane fragmenty technologii c)rzeczy tak prymitywne, że dało się je odtworzyć.

Technologia czy Religia?

Jakby tego było mało Adeptus Mechanicus nie na darmo nazywają się kultem maszyny. Technokapłani to, jak nazwa wskazuje nie naukowcy a rytualiści. To rozgraniczenie jest absolutne niezbędne do zrozumienia jak w świecie WH40k działa technologia i dlaczego każda wiedza jest specjalistyczna. Technokapłan zazwyczaj nie ma zielonego pojęcia DLACZEGO dana maszyna działa. Zgodnie z credo Kultu Maszyny, każe urządzenie mechaniczne począwszy od karabinu laserowego, przez kogitator (40k komputer) aż do statku kosmicznego ma swojego ducha, tzw. ducha maszyny i to on właśnie jest odpowiedzialny za działanie maszyny. W związku z tym panuje przekonanie, że to nie nasmarowanie karabinu olejem sprawia, że nie będzie się on zacinać ale odpowiedni rytuał, w którym komponentem jest olej (w ramach ofiary dla ducha maszyny) przekonuje mieszkającego w karabinie ducha do tego, żeby broń się nie zacinała. Żeby to oddać w mechanice Savage Worlds technokapłani posiadają przewagę Zdolności Nadnaturalne (Niesamowita Nauka).

Tak samo sprawa ma się z gwardzistami i ich bronią. Przeciętny gwardzista nie ma pojęcia JAK działa jego broń ani DLACZEGO należy ją oliwić. W trakcie szkolenia jest jedynie uczony specjalnego rytuału składającego się z modlitwy rozkładania broni, rytuału czyszczenia (składającego się z nakładania świętego oleju specjalnym kawałkiem materiału oraz modlitwy czyszczenia) oraz rytuału składania broni. Gwardzista nie rozumie ani rytuału ani jego celu, ba często nawet nie rozumie samej modlitwy, której go uczą, wie natomiast, że jeśli będzie odprawiać rytuał w dokładnie taki sposób tak często jak uczył go tego technokapłan to broń nie będzie się zacinać. Dlatego też korzystanie z technologii to w WH40k oddzielna umiejętność (ang. Tech-Use, pl. Techne), która odpowiada za znajomość rytuałów włączania/wyłączania i korzystania z technologii. Rytuały naprawcze to rzecz o wiele bardziej skomplikowana, na dobrą sprawę dostępna jedynie technokapłanom. Aby to oddać w mechanice umiejętność Reperowanie nigdy nie może być wyższa od niższej z Wiedza (technika) i Techne.

Wiem…albo i nie

No dobra, technologia, technologią ale pewnie zastanawiacie się co to ma wspólnego z wiedzą ogólną i specjalistyczną? Wbrew pozorom całkiem sporo. Jeśli bowiem dostęp do technologii jest w najlepszym razie bardzo ograniczony to również dostęp do edukacji i informacji jest ograniczony. Ma to swoje konsekwencje zarówno fabularne (społeczeństwo jako takie jest nie ma dostępu do informacji na dowolny temat i w znakomitej większości nawet nie umie czytać i pisać) jak i mechaniczne (brak zawad analfabeta i tępak, dodatkową umiejętność – Czytanie/Pisanie). Brak dostępu do informacji z kolei sprawia, że a) każda informacja jest na wagę złota b) społeczeństwo jest bardziej konserwatywne i niechętne do zmiany sprawdzonych sposobów. Jeśli do dwóch powyższych punktów dodamy to, że zarówno Eklezjarchia, Kult Maszyny jak i Administratum promują stare sprawdzone sposoby oraz fakt, że najlepsza technologia to najstarsza technologia to otrzymamy obraz społeczeństwa, które nie tylko nie potrzebuje wiedzy i nie przykłada wagi do edukacji.

To jednak nie wszystko. W świecie WH40k wiedza naprawdę może być niebezpieczna. Mam tu na myśli wiedzę o Immaterium, bogach Chaosu czy czarnoksięstwie jak również wiedzę o starożytnej technologii, obcych czy właściwie czymkolwiek co nie jest powszechne w Imperium. Na potencjalnego badacza wiedzy czeka nie tylko mnóstwo przeszkód takich jak brak książek czy nagrań, szyfry którymi zapisane są te które już istnieją, nieprzychylne w najlepszym wypadku spojrzeniem służb Imperialnych no i oczywiście Inkwizycja, która tylko czeka na okazję na to, żeby wysłać na stos potencjalnych heretyków, czarnoksiężników i demonologów. Zwłaszcza, że w WH40k Inkwizycja kieruje się mottem Torquemady na temat palenia winnych i niewinnych…

Ciężka sprawa, co? Na szczęście dla potencjalnego poszukiwacza wiedzy nawet tak konserwatywne i antynaukowe państwo jak Imperium potrzebuje specjalistów aby utrzymać swoje działanie (jakby nie patrzeć ten moloch to jakieś 2/3 galaktyki). Dlatego też, dość umownie wiedzę można by podzielić na trzy kategorie:

  1. Wiedza Pomocna
  2. Wiedza Akademicka
  3. Wiedza Zakazana

Wiedza Pomocna

W tej kategorii wiedzy znajdują się wiadomości, które choć nie są konieczne pomagają w życiu przeciętnemu obywatelowi Imperium. Wprawdzie nikt nie edukuje w tych kwestiach szerokich mas ale każdy kto zdobędzie takie wiadomości będzie miał łatwiejsze, przynajmniej odrobinę, życie. Wiedza pomocna składa się z następujących dziedzin:
  • Adeptus Arbites
  • Kult Maszyny
  • Administratum
  • Eklezjarchia
  • Kredo Imperialne
  • Gwardia Imperialna
  • Marynarka Imperialna
  • Sektor Calixis
  • Wolni Kupcy (ang. Rogue Traders)
  • Navis Nobilite (nawigatorzy)
  • Imperium
  • Technika
  • Wojna
  • Półświatek

Wiedza Akademicka

Ta wiedza to najbardziej śliska sprawa. Z jednej strony jest bowiem na tyle niebezpieczna, żeby chronić przed nią ogół ludności, z drugie strony wiele z tych wiadomości jest niezbędnych do funkcjonowania Imperium i znajduje się głównie w rękach specjalnie wyszkolonych adeptów. Przeciętny obywatel Imperium, który wejdzie jakimś cudem w posiadanie wiedzy akademickiej może liczyć na dobrą pracę np. w Adnimistratum. O ile jest w stanie uzasadnić skąd wie to co wie, rzecz jasna. Na wiedzę akademicką składa się:
  • Język Archaiczny
  • Astromancja
  • Bestie
  • Biurokracja
  • Chymija
  • Kryptologia
  • Heraldyka
  • Kredo Imperialne
  • Prawo
  • Legendy
  • Numerologia
  • Okultyzm
  • Filozofia
  • Tactica Impierialis
  • Navis Nobilite
  • Handel

Wiedza Zakazana

Czyli to co tygrysgracze lubią najbardziej. To wiedza, za samo posiadanie, której w większości wypadków można trafić na stos razem z całą rodziną a często nawet cała okolicą. Zakazana wiedza jest niebezpieczna nie tylko z powodów prawnych. Często jej posiadanie odbija się na stanie psychicznym tego kto uczy się tych informacji. Na wiedzę zakazaną składa się (razem z wyjątkami kto opróćz Inkwizycji może mieć takie informacje):
  • Adeput Mechanicus (Technokapłani)
  • Archeotech (Technokapłani)
  • Demonologia
  • Herezje (Kapłani)
  • Inkwizycja
  • Mutanci
  • Nawigatorzy (Nawigatorzy)
  • Piraci (Wolni Kupcy, Nawigatorzy)
  • Psionicy (Psionicy, Astropaci)
  • Immaterium (Psionicy, Nawigatorzy, Astropaci)
  • Obcy
  • Czarna Biblioteka
  • Kulty (Kapłani)

Podsumowanie

Dla tych, którym za długo było czytać całość tekstu, wnioski w pigułce:
  1. Imperium żyje na skrawkach dawnej technologii
  2. Technologia w Imperium to rytuał a nie nauka
  3. Rytualność technologii wyklucza innowacje
  4. Brak innowacji i trzymanie się starych sposobów zmniejsza nacisk na edukacje
  5. Brak edukacji = brak wiedzy powszechnej
  6. Wiedza w świecie WH40k może być niebezpieczna (Inkwizycja, demony wchodzące do głowy, etc.)
  7. Imperium potrzebuje pewnej wiedzy specjalistycznej do funkcjonowania stąd podział na wiedzę pomocną, akademicką i zakazaną (każda gałąź wiedzy to osobna umiejętność)

4 myśli na temat “Warhammer 40k a Wiedza i Technologia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s