Dawno, dawno temu, w komentarzu do mojego narzekania na Klanarchię Smartfox zapytał się o to jak powinien wyglądać dla mnie dobrze opisany setting  skoro nie pasuje mi to co prezentowała Klanarchia. Podałem mu wtedy Świat Mroku jako przykład ale tak po prawdzie nie byłem z tego do końca zadowolony.

Dziś mogę spokojnie odpowiedzieć na postawione wtedy pytanie.  Przykładem setting idealnie prezentuje Fantasy Flight Games w serii RPGów osadzonych w świecie Warhammera 40 000 – Dark Heresy, Rogue Tradera i Deathwatcha.

Skoro już zrobiłem twierdzenie to pewnie warto byłoby je wyjaśnić. No to lecimy:

 

Opis świata w Dark Heresy składa się z:

1. Informacji ogólnych o settingu i Imperium

Nic dodać nic ująć. Daje ogólną ideę o świecie, wyjaśnia jego podstawowe aspekty. Coś co musi się znaleźć w każdym przyzwoicie opisanym settingu. Nie pamiętam jeszcze żadnego szanującego się systemu gdzie tego fragmentu by zabrakło.

2. Informacje ogólne na temat sektora Calixis

Uszczegółowiona wersja pkt. 1. Zawiera informacje tyczące się rejonu gdy, w tym wypadku sektora Calixis, władz, najważniejszych organizacji etc. oraz co bardzo ważne dla części modułowej – typów planet jakie możemy tam znaleźć

3. Część modułowa

W wypadku Dark Heresy częścią modułową są konkretne planety i/lub statki/stacje kosmiczne. Zamiast opisywać każdą jedną planetę z osobna FFG wybrnęło z tego zgrabnym i dość praktycznym zabiegiem – przedstawiając w podręczniku kilka kanonicznych światów ( stolica sektora Scintilla i kilka innych planet), które  są dobrze opisane oraz kolejnych kilka które opisane są w kilku zaledwie zdaniach. Cała reszta została tylko zdefiniowana na zasadzie Nazwa-Typ Świata, co zostawia MG duże pole do manewru i wyznacza pewne wzorce tego jak dane światy powinny wyglądać

4. Dodatkowe informacje

I to jest ta część, którą tak na prawdę FFG kupiło mnie do opisu świata w Dark Heresy. Do każdej jednej przygody i właściwie do każdego dodatku który mówi o istotach z konkretnego świata pojawiają się dane na temat tego świata i tak np. w Pierwszej części Harlock Legacy przygoda dzieje się na planecie Quaddis, w związku z tym oprócz samej przygody dostajemy w podręczniku jakieś 10 str opisu samej planety. To samo w kolejnych częściach kampanii

Braki

Oczywiście nie ma rzeczy idealnych, przynajmniej w RPG, więc i w opisach serwowanych przez Dark Heresy są braki. Prawdopodobnie największym z nich jest brak jakichkolwiek informacji na temat życia codziennego w Imperium – zwyczajów, codziennych warunków mieszkalnych, rozrywek, mediów, etc. Jedyne co ukazał się do tej pory to niezbyt duży, choć bardzo pomocny, rozdział na temat religii w dodatku Inquistor’s Handbook. Lepsze to niż nic ale ciągle mało.

A co z Klanarchią?

Przez cały wpis nie odniosłem się do nieszczęsnej Klanarchii ani razu więc może pora na to teraz. Czego mi zabrakło w opisie Klanarchii?

1. Wzorców modułów. W Dark Heresy mam ileśtam przykładowo opisanych planet i wiem jak tworzyć kolejne zaś w Klanarchii nie mam wzorców do opisania siedzib klanów. To mi przeszkadza

2. Modułowość wszystkiego. Jeśli wszystko jest opcjonalne to nic nie jest kanoniczne. Skoro nic nie jest kanoniczne to jaki jest ten setting i o czym jest ten system?

Pozostałe rzeczy nawet jestem w stanie strawić i/lub dostrzec w nich jakiś sens…

Reklamy

2 myśli na temat “RPGowego świata opisanie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s